اصل پارتو (قانون 80، 20) چیست و از آن چه می دانیم؟

به گزارش گفتمان برتر، از مبنا، اصل پارتو یا قانون 80/20، با این مفهوم شکل گرفت که 80 درصد از ثروت ایتالیا متعلق به تنها 20 درصد از جمعیت آن است. به طور کلی اصل پارتو یک مشاهده (نه قانون) است که می گوید بیشتر چیزهای زندگی به طور مساوی توزیع نمی شوند!

اصل پارتو (قانون 80، 20) چیست و از آن چه می دانیم؟

اصل پارتو یا قانون 80/20

اصل پارتو یک مشاهده بسیار کارآمد است که می تواند میزان بهره وری را به شکلی اثربخش بالا ببرد. این اصل می تواند در مفاهیم زیر نیز گسترش پیدا کند:

  • ورودی و خروجی: 20 درصد از ورودی، 80 درصد از نتیجه را ایجاد می نماید.
  • کارگر و فراوری: 20 درصد از کارگران، 80 درصد از فراوری را به وجود می آورند.
  • مشتری و سود: 20 درصد از مشتریان، 80 درصد از سود را ایجاد می نمایند.
  • اشکال ها و خرابی ها: 20 درصد از اشکالات، باعث شکل دریافت 80 درصد از تصادفات می شوند.

    و …

نکته: هنگام استفاده از این ایده مراقب باشید! یک تصور غلط رایج وجود دارد که اعداد 20 و 80 باید به عدد 100 اضافه شوند، در حالی که به هیچ وجه فرمول این گونه پیش نمی رود.

20 درصد از کارگران می توانند 10 درصد از نتیجه را ایجاد نمایند، یا 50 درصد یا 80 درصد یا 99 درصد و یا حتی 100 درصد! در مورد آن فکر کنید. در یک گروه با 100 کارگر، 20 نفر می توانند تمام کارها را انجام دهند، در حالی که 80 نفر دیگر بیکار هستند.

در این حالت 20 درصد کارگران، 100 درصد کار را انجام می دهند. به یاد داشته باشید که قانون 80/20 یک راهنمای خشن در مورد توزیع های معمولی است. گفتنی است که اعداد 20 درصد و 80 درصد دقیق نیستند. بیشتر چیزها در زندگی (کوشش، پاداش، بازدهی و …)، به طور مساوی توزیع نمی شوند و بعضی بیشتر از سایرین یاری می نمایند.

زندگی عادلانه نیست!

همه چیز به طور مساوی توزیع نمی گردد!

این عبارت چه معنایی دارد؟ نکته اصلی این است که هر واحد کار (یا زمان)، به میزان مساوی اثربخشی ندارد. در یک دنیای ایده آل، هر کارمند به همان میزان مشابه و مساوی با دیگری، کارایی و اثربخشی دارد. به این صورت برنامه ریزی و پیش بینی نتایج، فوق العاده آسان خواهد بود.

اما به یاد داشته باشیم که همواره این گونه نیست:

قانون 80/20 می گوید که بیشتر چیزها، توزیع نابرابر دارند. ما دوست داریم زندگی دارای یک خط کشی منظم باشد و هر فاکتور به صورت مساوی مشارکت داشته باشد، اما همواره این طور نخواهد بود.

بدیهی است که این نرخ پارتو می تواند در شرایط مختلف، متفاوت باشد. به طور مثال شاید این نرخ به شکل 90/10 یا 70/30 و … دربیاید. نکته مهم این است که در بیشتر چیزها و بیشتر مواقع، نسبت ورودی و خروجی 1/1 نیست.

اهمیت اصل پارتو در چیست؟

این اصل به شما یاری می نماید تا درک کنید که بیشتر نتایج، حاصل از یک اقلیت ورودی است. دانستن این موضوع که 80 درصد از نتایج به وسیله 20 درصد کارگران حاصل شده؛ باعث می گردد که به ارائه پاداش به این کارکنان متمرکز شوید.

همچنین 20 درصد از اشکالات، در 80 درصد از خرابی ها نقش دارند و با این حساب برای برطرف خرابی ها، باید روی این اشکالات متمرکز شوید.

به همین منوال باید گفت که 20 درصد از مشتریان، 80 درصد درآمد را شکل می دهند، پس باید روی افزایش رضایت این مشتریان متمرکز شد.

نمونه ها همین طور ادامه پیدا می نمایند. نکته مهم و کاربردی در این میان، آن است که شما می توانید به جای 80 درصدی که نقشی در نتیجه ندارند، کوشش خود را بر روی آن 20 درصد تاثیرگذار متمرکز نمایید.

سود حاشیه ای و کاهش بازدهی

از منظر اقتصاد، سود حاشیه ای در حال کاهش است. این مربوط به قانون کاهش بازدهی است: هر ساعت کار اضافی و هر فعالیت اضافی، ارزش کمتری به نتیجه نهایی می بخشد. در سرانجام شما وقت زیادی را صرف جزئیات می کنید و به نوعی هدردهی زمان و انرژی شکل می گیرد.

اما شما با در نظر دریافت این اصل می توانید زمان خود را به شکلی بهینه تر، مدیریت کنید. به این صورت توانایی و قدرت خود را روی المان های تاثیرگذار متمرکز ساخته و از هدر دادن زمان، انرژی و سرمایه روی المان های کم اثر و خنثی، پرهیز می نمایید. بدیهی است که به این صورت، بهره وری به مراتب بالاتر خواهد رفت.

این موضوع می تواند در گروه بندی کارکنان یک شرکت، لباس های یک کمد، جمع دوستان و … کاربرد داشته باشد.

حتما بخوانید: انجام چند کار همزمان؛ درست یا غلط؟

مثال

به طور نمونه در نظر بگیرید که یک طراح در مایکروسافت پینت، نقاشی یک خودرو را به سفارش مشتری دنبال می نماید. اگر فعالیت وی در طراحی این خودرو را در 5 قسمت 20 درصدی از یک 100 درصد کل در نظر بگیریم، به گروه بندی زیر می رسیم:

  1. قالب کلی
  2. قالب کلی با رنگ پایه
  3. قالب کلی با رنگ پایه به همراه بعضی جزئیات مبنا
  4. رنگ و جزئیات بیشتر با قالب کلی
  5. طرح یک اتومبیل کامل با جزئیات

بدیهی است که نمونه سطح 5، بارها بهتر و کامل تر از سطح 1 است و احتمالا بعضی افراد با دیدن این 5 نمونه، بلافاصله نمونه سطح 5 را اثرگذار و کامل می خوانند. اما ببینیم نکته کجاست!

نکته این نیست که نمونه سطح 5، بهتر از نمونه سطح 1 است؛ بلکه نکته آن جاست که کدام نمونه کارایی بیشتری خواهد داشت؟ احتمالا مشتری حتی به طور دقیق نمی داند که آیا خواهان کامیون، اتومبیل، قایق و غیره است؛ تا بخواهد رنگ و جزئیات آن را مشخص کند. بنابراین صرف وقت برای طراحی نمونه سطح 5، هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت. به واقع شما باید به اندازه ای کوشش انجام دهید که نتیجه مورد نظر را با آن دریافت نمایید.

نتیجه گیری

اصل پارتو ممکن است همواره بهترین استراتژی نباشد، اما باید آن را به این شکل در نظر بگیریم که بیشتر چیزها در زندگی اجتماعی، محیط کاری و … به طور مساوی توزیع نمی شوند. شما برای رسیدن به موفقیت، باید تصمیم گیری خود در مورد اختصاص منابع و زمان را بر اساس توزیع و کفه سنگین ترازو، انجام دهید.

به جای گذراندن 1 ساعت وقت برای تهیه مقاله ای که مطمئن نیستید به آن احتیاج قطعی باشد، 10 دقیقه را به فکر جهت خلق ایده های جدید، اختصاص دهید. سپس 50 دقیقه مانده را برای نوشتن در مورد بهترین ها وقت بگذارید.

به جای آن که 3 ساعت وقت خود را صرف خواندن یک طرح واحد نموده و در نهایت آن را ناکارآمد بیابید، 6 طرح مختلف را در دست گرفته و به هر یک 30 دقیقه مرور کلی اختصاص دهید. به این صورت در نهایت می توانید طرح مورد نظر خود را با قطعیت بیشتری انتخاب کنید.

ممکن است بعضی مواقع این تکنیک ها کارآمد یا منطقی به نظر نیایند، اما در نهایت نتیجه ای که می خواهیم به آن برسیم، در این نکته نهفته است که بدانید شما می توانید روی 20 درصد از بخش مهم کار تمرکز نموده و بالاترین بهره وری و نتیجه را به دست بیاورید.

در همین موازات، باید در نظر داشته باشید که قطعا میزان باقی مانده و کم اهمیت تر نیز اثربخشی خود را خواهد داشت. به طور نمونه ممکن است که 80 درصد از تابلوی مونالیزا در 20 درصد نخستین زمان خلق آن، طراحی شده باشد؛ اما این شاهکار قطعا بدون جزئیات، مونالیزا نخواهد بود.

اصل پارتو یک مشاهده است، نه یک قانون طبیعت!

وقتی به دنبال کیفیت عالی هستید، به 100 درصد کار احتیاج خواهید داشت. در این شرایط تمرکز روی 20 درصد مهم، در حقیقت صرفه جویی و مدیریت زمان است. با دریافتن این که کدام یک از فعالیت ها، نتیجه بخش تر هستند، توجه مناسب خود را به آن ها معطوف می سازیم.

پیشنهاد مطالعه: موفقیت چیست؟ 20 تعریف پرکاربرد از موفقیت

سخن سرانجامی

شما چطور از اصل پارتو در زندگی خود استفاده می کنید؟ چه بخشی از لباس های داخل کمدتان را غالبا می پوشید؟ حتما شما به بخشی از آن ها توجه و احتیاج بیشتری دارید و باقی، اغلب نقش سیاه لشکر را بازی می نمایند! کارآمدی این طرح 20/80 در زندگی شما، چطور خود را نشان می دهد؟

برای کارآمدی بیشتر در هر زمینه ای، پیشنهاد می کنیم مطلب چگونه کار هوشمندانه را جایگزین کار بیشتر کنیم؟ را نیز در انگیزه بخوانید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1137

به "اصل پارتو (قانون 80، 20) چیست و از آن چه می دانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصل پارتو (قانون 80، 20) چیست و از آن چه می دانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید