تفاهم نامه ای برای اشاعه حفاظت بین المللی از بناهای تاریخی

به گزارش گفتمان برتر، یونسکو و صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی تفاهم کردند تا به منظور اشاعه دانش و توانمندی متخصصان حفاظت از ابنیه تاریخی و فرهنگی در زمینه احیاء و بهره برداری مجدد از این اماکن در داخل و خارج از کشور مشارکت و همکاری های لازم برای برگزاری کارگاه های آموزشی با صندوق احیاء انجام خواهند داد.

تفاهم نامه ای برای اشاعه حفاظت بین المللی از بناهای تاریخی

به گزارش خبرنگاران، صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی و کمیسیون ملی یونسکو در ایران چهارشنبه 23 آبان با امضای تفاهم نامه ای تعهد کردند تا به منظور اشاعه دانش و توانمندی متخصصین حفاظت از ابنیه تاریخی و فرهنگی در زمینه احیاء و بهره برداری مجدد از این اماکن در داخل و خارج از کشور، مشارکت و همکاری های لازم برای برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه مرمت، احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی با صندوق انجام خواهند داد تا صندوق بتواند نسبت به برگزاری این رویداد در داخل کشور و برای آموزش نیروهای متخصص کشورهای حوزه نفوذ این تفاهم نامه اقدام کند.

پرهام جانفشان، مدیرعامل صندوق احیاء بناهای تاریخی در آئین امضای این تفاهم نامه با ارائه توضیحاتی در مورد روند فعالیت های صندوق احیاء اضافه نمود: کوشش داریم در دوره جدید فعالیت های صندوق احیاء علاوه بر اقدامات مربوط به حوزه سرمایه گذاری در بناهای تاریخی، توسعه فرهنگی را نیز به صورت توأمان مدنظر قرار دهیم.

او با اشاره به برگزاری رویدادهای فرهنگی صندوق احیاء در استان های مختلف کشور با محوریت بناهای تاریخی، ادامه داد: معتقدیم فعالیت در حوزه زیرساخت ها نیازمند پیوست فرهنگی نیز هست، به همین دلیل علاوه بر برگزاری این رویدادهای فرهنگی، آموزشگاه صندوق نیز با هدف گسترش حوزه تحقیق، توسعه و ترویج راه اندازی شده است.

او با بیان این که بناهای دارای قدمت، حافظه تاریخی شهرها و کشورها هستند، اضافه نمود: صندوق احیاء بناهای قابل توجهی در استان های سراسر کشور دارد و امضای تفاهمنامه با یونسکو گامی ارزنده برای توسعه فرهنگی و شناساندن این بناها در عرصه بین المللی خواهد بود.

حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو نیز در سخنانی با اشاره به آشنایی خود با فعالیت های صندوق احیاء، همکاری با این صندوق را عاملی برای پیشبرد اهداف فرهنگی مدنظر یونسکو خواند و گفت: بناهای تاریخی ایران مجموعه کم نظیری از هنر و ذوق هستند که می توانند به عنوان یک نماد از فرهنگ ایرانی در عرصه بین المللی شناسانده شوند.

او مصرف کالاهای داخلی در بناهای ایرانی را ترکیبی مناسب دانست و اضافه نمود: وقتی بنای ایرانی به صنایع دستی کشور مزین شوند، نتیجه بسیار خوبی دارد، این نگاه زیست بوم ایرانی را ترویج خواهد داد.

به گزارش روابط عمومی صندوق احیاء، در این تفاهمنامه آمده است طرفیـن به منظور معرفی ظرفیت هـای صندوق احیاء، در سطوح منطقه ای و بین المللی و اطلاع رسانی بـرای معرفـی فرصت های سرمایه گذاری، شناسایی و جذب سرمایه گذاران خارجی در زمینه احیاء و بهره برداری بناهای تاریخی و همچنین استفاده از ظرفیت های نشریات داخلی و خارجی به منظور تبیین فعالیت های یکدیگر در حفاظت و احیای بناهای تاریخی مشارکت می نمایند.

طرفین نسبت به برگزاری گردهمایی ها، سمینارها و تهیه مصادیق ترویجی احیاء اماکن و بافت های تاریخی به منظور معرفی مزیت ها و قابلیت های این حوزه در زمینه گردشگری اقدام نمایند و همچنین در برگزاری نمایشگاه ها و بازدیدهای علمی و سخنرانی ها مشارکت نمایند.

طرفین همکاری و هماهنگ برای شناسایی اماکن تاریخی و فرهنگی واجد ارزش راهبری و راهنمایی به سمت مشخص کاربری متناسب با هدف جذب سرمایه گذار خارجی برای احیاء و بهره برداری با بهره گیری از قابلیت های قانونی را در دستور کار قرار دهند.

استفاده از ظرفیـت های کمیسیون ملی یونسکو در تعامل با همتاهای خود در سایر کشورها به منظور معـرفی ظرفیت هـای طـرف اول در حـوزه احـیاء و سرمایه گذاری در بناهای تاریخی و انتقال تجربیات فنی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 21

به "تفاهم نامه ای برای اشاعه حفاظت بین المللی از بناهای تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاهم نامه ای برای اشاعه حفاظت بین المللی از بناهای تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید