گزارش، آیا ویروس کرونا نقطه ضعف چین را نمایان کرد؟

به گزارش گفتمان برتر، عملکرد دولت پکن پس از انتشار ویروس کرونا باعث انتقاد بعضی کارشناسان نسبت به احتمال پنهان کردن واقعیت درباره تعداد واقعی مبتلایان شده و به نظر می رسدمقابله با این ویروس آزمونی برای توانمندی این کشور است.

گزارش، آیا ویروس کرونا نقطه ضعف چین را نمایان کرد؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، انتشار ویروس کرونا تنها در مدت چند روز به یکی از نگرانی های دنیای تبدیل شده است. با وجود کوشش مقامات چین برای کنترل شیوع این ویروس تعداد تلفات ناشی از آن تا کنون به 56 نفر رسیده است. هرچند دولت چین کوشش زیادی برای کنترل این ویروس انجام داده و انتشار تصاویری از کوشش برای ساخت یک بیمارستان در مدت کمتر از 10 روز برای رسیدگی به مبتلایان به این ویروس تحسین بسیاری را برانگیخت اما رسانه های غربی نسبت به آمار ارائه شده از سوی مقامات دولت چین از تعداد مبتلایان و یا کشته شده ها ابراز نگرانی نموده اند.

به عنوان مثال خبرگزاری رویترز که روز گذشته اعلام نموده بود باوجود ترس و نگرانی ناشی از ابتلای این ویروس در چین و حتی دنیا سازمان بهداشت دنیای معتقد است که هرچند شیوع این ویروس در چین یک شرایط اضطراری به شمار می رود اما هنوز برای اعلام شرایط اضطراری در سطح دنیا زود است امروز در بخشی از گزارش خود نوشت تعدادی از کارشناسان امور بهداشت توانایی چین برای کنترل این اپیدمی را زیر سوال برده و نسبت به شیوع آن ابراز نگرانی نموده اند.

مد نظر قرار دادن این نظر از آن جهت قابل توجه است که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نیز روز شنبه اذعان کرد کشورش با یک شرایط ناگوار روبرو است. این اظهار نظر درحالی مطرح شد که کارشناسان دنیای برای مبارزه با این ویروس درحال کوشش هستند.

منشأ این ویروس به نظر سال گذشته و در یک بازار غذای دریایی در شهر ووهان و در نتیجه فروش حیوانات وحشی بوده و به همین دلیل دولت چین روز یکشنبه ممنوعیت سراسری فروش جانوران وحشی در بازار، رستوران و سازوکارهای تجارت الکترونیک را بیان کردند.

انتشار تصاویر ویدئویی در فضای مجازی باعث شده که بعضی از عدم توانایی دولت چین در کنترل شرایط انتقاد نمایند. در یکی از این کلیپ ها که در ویبو که یک رسانه اجتماعی چینی است، منتشر شد، افراد بیمار در کنار کپسولهای اکسیژن و در نزدیکی سه نفر از افرادی دیده می شوند که جان خود را از دست داده اند. از سوی دیگر انتشار تصاویر ساخت بیمارستان این سوال را مطرح نموده که آیا با توجه به آمار ارائه شده از سوی دولت چین واقعا احتیاجی به ساخت تاسیساتی با این وسعت احساس می گردد یا آمار ارائه شده از سوی پکن بسیار کمتر از میزان واقعی آن است.

به اعتقاد بعضی حتی واکنش رسانه های حامی دولت چین نیز حاکی از ناامیدی و بی نظمی در صحنه عملیات است. گلوبال تایمز اعلام نموده که به تجهیزات مهمی مانند، کیت های آزمایش، ماسک، کلا ه های عینک دار و پوشاک به شدت مورد احتیاج است. به گزارش این رسانه 40 پزشک نظامی برای یاری به همکاران دیگر خود به منطقه اعزام شده اند.

نقشه پراکندکی دنیای ویروس کرونا روز یکشنبه 6 بهمن

سوفی ریچاردسون، مدیر دیده بان حقوق بشر چین نیز اعلام نموده که قرنطینه غیرمترقبه و واکنش وسیعتر چین به این بحران باعث افزایش نگرانی و شفافیت شده است.به گفته وی از دیدگاه پزشکی و حقوق بشری لازم است که مردم در چنین شرایطی به اطلاعات موجود اطمینان نمایند. من نگران مردمی هستم که به انتشار شایعه متهم می شوند و توسط مقامات تحت فشار قرار می گیرند، بخصوص در زمانی که مردم احساس نمایند به اطلاعات دقیق دسترسی ندارند.

بعضی از این کارشناسان پیشتر نسبت به احتمال شیوع این ویروس هشدار داده بودند اما به واسطه دور بودن از سیستم دولتی چین به حاشیه رانده شده و حتی بازداشت شدند. سرکوب منتقدان توسط رژیم پکن نه تنها باعث پنهان ماندن واقعیت شده بلکه فرهنگی از ترس و گسترش اخبار بد را به همراه خواهد داشت. اولین مورد ابتلا به این ویروس در 8 دسامبر گزارش شد و دولت بیان کرد که این ویروس تحت کنترل و قابل درمان است.

تا روز یکشنبه آمار رسمی دولت چین حاکی از 56 کشته و بیش از 2000 مبتلا بود و این درحالی است که کارشناسان شبیه ساز پیش بینی می نمایند بیماری در کالج امپریال لندن تعداد مبتلایان تنها در ووهان می تواند 4000 نفر و در بدترین سناریو ممکن به 9700 نفر افزایش یابد.حتی گلوبال تایمز نیز روز پنجشنبه گزارش داد که پزشکان شهر ووهان پیش بینی می نمایند تعداد افراد مبتلا به ویروس جدید در نهایت می تواند به بیش از 6000 نفر افزایش یابد.

افزایش نگرانی درباره این ویروس به حدی بوده که کری لام، رهبر هنگ کنگ نیز روز شنبه بیان کرد که سطح هشدار در این منطقه را به بالاترین مقدار افزایش داده است. درپی افزایش سطح هشدار مدارس به مدت دو هفته تعطیل شده و مقامات کوشش خود برای محدود ساختن این ویروس مرگبار را دوچندان نموده اند.

البته امروز مقامات چین بیان کردند که پزشکان این کشور برای معالجه بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا به استفاده از داروهایی روی آورده اند که اغلب برای کنترل ویروس نقص ایمنی انسانی اچ آی وی (HIV) مورد استفاده قرار می گیرند. کمیسیون سلامت ملی چین در پکن اعلام نموده است که پزشکان چینی اکنون به مبتلایان به ویروس جدید کرونا ترکیبی از دو داروی لوپیناویر و ریتوناویر تجویز می نمایند. از این دو دارو از سال 2000 و 1996 میلادی تا به امروز برای مقابله با تکثیر ویروس نقص ایمنی انسانی در بدن مبتلایان به اچ آی وی استفاده می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 557

به "گزارش، آیا ویروس کرونا نقطه ضعف چین را نمایان کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، آیا ویروس کرونا نقطه ضعف چین را نمایان کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید