نخست وزیر تازه نفس لبنان: دولت من، دولت پاکدستان است

به گزارش گفتمان برتر، ایرنا نوشت: حسّان دیاب نخست وزیر منتخب لبنان دیروز و امروز (دوشنبه) رایزنی هایش را با بعضی شخصیت های سیاسی، اجتماعی و مالی در این خصوص که چه کسانی می توانند وزیر دولت کوچک، فن سالار، مستقل و پاکدست او باشند، ادامه داد.

نخست وزیر تازه نفس لبنان: دولت من، دولت پاکدستان است

وی در صفحه توییتر خود نوشت: دولت من، دولت این یا آن گروه و حزب سیاسی نخواهد بود بلکه دولت فن سالار، مستقل و پاکدست است؛ دولت کوچکی که بین 18 تا 20 وزیر دارد و بازتاب اراده مردم لبنان و جوابگوی خواسته های آنان خواهد بود.

دیاب اضافه کرد: مستقل زندگی نموده ام و مستقل خواهم ماند و دولت آینده می کوشد دور از درگیری ها و مطابق با یک برنامه و جدول زمانی معین، شروع به کار کند و خواسته های جنبش اصلاحی مردم لبنان را تحقق بخشد.

108 مجموعه، گروه، حزب و تشکل مدنی، این جنبش را در 25 مهرماه شروع کردند و هم چنان دعوت و فعالیت شان را برای تحصن، گردهمایی و تظاهرات مسالمت آمیز در اعتراض به وضع موجود ادامه می دهند. آنان هیأت هماهنگ کننده دارند.

نخست وزیر منتخب، منتظر معرفی نمایندگان هیأت هماهنگ کننده جنبش اصلاحی است که با آنان گفت وگو کند. اما بعضی از آنان موافق و بعضی مخالف این گفت وگو هستند.

ایهاب حماده نماینده مجلس لبنان دوشنبه شب از همه احزاب سیاسی خواست؛ تعامل مثبت با دیاب برای تشکیل دولت آینده داشته باشند.

فرید البستانی دیگر نماینده مجلس در صفحه توییتر نوشت: هفته پیش رو که لبنان به مناسبت عید میلاد حضرت مسیح (ع) تعطیل است، وقت و فرصت مناسبی است برای اتحاد لبنانی ها؛ برای آری گفتن به دیاب و یاری به او تا دولت مستقل نجات ملی تشکیل دهد.

بلال عبدالله نماینده مجلس نیز در حساب توییتری خود، این پرسش را مطرح نمود که چه زمانی عبارت های زیر از قاموس سیاسی ما خارج می گردد؛ این که هرکس نخست وزیر می گردد و می خواهد دولت تشکیل دهد، می پرسیم: ضمن و ذیل قرارداد طایف می گنجد یا نمی گنجد؟ در طایفه خود قوی ترین هست یا نیست؟ پشتیبانی مرجعیت دینی دارد یا ندارد؟ می تواند جوانان را به خیابان ها بکشاند یا نمی تواند؟

وی نوشت: باید از این مسائل عبور کرد و به جای آن ها، کشور واحد قوی غیر طایفه ای با شهروندان مسؤول و برابر و برخوردار از دولت مستقل بخواهیم.

حنا غریب دبیرکل حزب سوسیالیست لبنان در مراسمی در بیروت گفت: عینیت یافتن خواسته های مردم و جنبش آن ها فقط با تغییر و انتقال از دولت طایفه ای به دولت توانمند مدنی و دموکراتیک، امکان پذیر است.

هم چنین هادی ابوالحسن رییس فراکسیون گردهمایی دموکراتیک در مجلس لبنان نوشت: خیلی ها شاد و منتظرند دولت جدید، مرکب از وزیران مستقل، پاکدست و متخصص تشکیل گردد؛ دولتی متفاوت از آن چه تا به امروز در لبنان بوده است، دولتی که مطالبات مردم را پاسخ دهد.

وی نوشت: آزمون مهم این دولت در حذف سهمیه های احتکار شده رهبران و مقام های سیاسی و حزبی است. باید منتظر ماند نخست وزیر منتخب از این آزمون سربلند بیرون می آید یا خیر؟

میشل عون رییس جمهوری لبنان 28 آذر 98، پس از رایزنی با نمایندگان مجلس حسان دیاب را مکلف و مأمور تشکیل دولت جدید این کشور کرد و قرار است او تا سه هفته دیگر اعضای کابینه اش را به مجلس معرفی کند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 578

به "نخست وزیر تازه نفس لبنان: دولت من، دولت پاکدستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر تازه نفس لبنان: دولت من، دولت پاکدستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید