نتیجه یک تهدید جدی: لیگ نوزدهم برگزار می شود؟

به گزارش گفتمان برتر، آیا واقعاً ممکن است لیگ نوزدهم برگزار نشود؟ وعده تاج عملی می شود و بازی ها در ورزشگاه های استاندارد برگزار خواهند شد؟ یا همه آنچه تا کنون شنیده ایم چیزی جز حرف نبوده؟

نتیجه یک تهدید جدی: لیگ نوزدهم برگزار می شود؟

نتیجه یک تهدید جدی: لیگ نوزدهم برگزار می شود؟

وقتی مهدی تاج برای اولین بار گفت که با شرایط فعلی استادیوم ها اجازه برگزاری لیگ نوزدهم را نمی دهد، خیلی ها از کنار این هشدار او ساده گذشتند. برگزار نشدن لیگ نوزدهم، آن هم با وجود هزینه ای که باشگاه ها برای خرید بازیکن و مربی می کنند، بیشتر شبیه به یک شوخی است.

با این حال اما تاج تأکید دارد که به راحتی از این موضوع نمی گذرد و تا استادیوم ها تجهیز نشوند، لیگ آغاز نمی شود. پیرو همین اصرار او نامه نگاری هایش با استانداری های مختلف را هم آغاز کرده بود و از استانداری ها و کنندگان مجلس درخواست کرده بود که برای استانداردسازی استادیوم ها و تجهیز آن ها از هیچ کمکی دریغ نکنند.

تاج مدعی است که به این شیوه می خواهد در لیگ ایران مثل فیفا و یوفا عمل کند و برای یک بار هم که شده می خواهد پرونده استادیوم های پر نقص را حل نماید.

از سوی دیگر حیدر بهاروند، به عنوان رییس سازمان لیگ هم با باشگاه ها اتمام حجت کرده که اگر استادیوم های محل برگزاری بازی های خانگی آن ها تا زمان آغاز لیگ به طور کامل تجهیز نشده باشند، باید بازی های خانگی به استان های هم جوار منتقل شود.

سابقه نه چندان خوشایند فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در چنین تهدیدهایی اما می تواند باعث شود که باشگاه ها و اهالی فوتبال به گمان اینکه در آخرین لحظه فدراسیون به ناچار کوتاه می آید، هشدار اخیر را چندان جدی نگیرند! همان طور که همین حالا هم فراز کمالوند در مصاحبه اش تأکید کرده که بازی های پارس جنوبی به حتماً باید در جم برگزار شود. شهری که فصل پیش هم به هیچ عنوان برای برگزاری رقابت های لیگ برتر استاندارد و مناسب ارزیابی نشده بود و حالا هم همان وضعیت قبل را دارد.

مقاومت های این چنینی علی رغم تمام جدیتی که تاج سعی دارد در کلامش بگنجاند، تردیدی را به همراه می آورد که آیا واقعاً ممکن است لیگ نوزدهم برگزار نشود؟ وعده تاج عملی می شود و بازی ها در استادیوم های استاندارد برگزار خواهند شد؟ یا همه آنچه تا کنون شنیده ایم چیزی جز حرف نبوده؟

پاسخ همه این سوالات در هفته های آینده مشخص می شود. آنچه امروز باید به آن توجه کرد، ادامه کار فدراسیون تاج برای تجهیز استادیوم هاست. حتی در شرایطی که از همین حالا مقاومت اعضای این باشگاه ها مقابل این تغییرات آغاز شده است. هرچند مشخص نیست این جدیت تا پایان کار ادامه داشته باشد!

اولتیماتوم به استان ها برای لیگ نوزدهم

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال با ارسال نامه ای به استاندارهای اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان، خوزستان، بوشهر، تهران و خراسان رضوی در خصوص آماده کردن شرایط استادیوم ها برای برگزاری مسابقات لیگ برتر فصل آینده شد.

در این نامه آمده است: سازمان لیگ در راستای اجرای منویات و مصوبات شورای امنیت کشور و همچنین قوانین صدور مجوز حرفه ای AFC، در نظر دارد در فصل پیش رو لیگ برتر فوتبال از برگزاری مسابقات در استادیوم هایی که فاقد استانداردهای اولیه ایمنی و امنیتی اعم از (استادیوم های فاقد بلیت فروشی الکترونیکی، شماره گذاری صندلی، دوربین های مداربسته و خدمات رفاهی تماشاگران) هستند، خودداری و باشگاه های لیگ فزونی استان متبوع می بایست تا تیرماه سال جاری نسبت به رفع درخواست های شورای محترم امنیت کشور اقدام کنند.

بدیهی است در غیر این صورت باشگاه ها ملزم به معرفی استادیوم ثالث با امکانات مشروحه فوق در آن استان و یا استان های همجوار بوده و از سازمان لیگ فوتبال مجوز برگزاری مسابقه اخذ کنند.

تاج: وقتی می شود استادیوم ها را کنترل کرد، چرا نکنیم؟

رییس فدراسیون فوتبال در هفته های اخیر بارها و بارها این جمله را تکرار کرده که نیروی انتظامی می گوید ما 10 هزار نفر را پشت در استادیوم نمی توانیم کنترل کنیم. بلافاصله بعد از این نقل قول هم گفته باید استادیوم ها تجهیز شود. او در صحبت های اخیرش تأکید دارد که هرگز نگفته برخی ارگان ها با فدراسیون همکاری نمی کنند و حرفش را این طور بیان می کند: حرف ما این است که وقتی می شود استادیوم ها را کنترل کرد و بلیت را الکترونیک کرد چرا این کار انجام نشود؟

او تأکید می کند: نیروی انتظامی می گوید ما 10 هزار نفر را پشت در استادیوم نمی توانیم کنترل کنیم. من در مجلس هم گفتم اگر فردا تیمی را از بازی داخل خانه محروم کردیم کنندگان محترم فشار نیاورند که بازی در همان استان برگزار شود.

تاج در خصوص برخورد با خاطیان می گوید: کل قراردادهای سال جاری پیوست انضباطی دارد. از هفته اول برخورد خواهیم کرد. هر مربی یا بازیکنی علیه داور حرف بزند مطمئنا محروم می شود. سال جاری مثل فیفا و یوفا عمل می کنیم و همانطور که بارها توضیح دادم بیانیه نویسی جریمه خواهد داشت.

او در خصوص گلایه هایی که از برخی کنندگان مجلس داشت، توضیح می دهد: فوتبال باید نگاه فوتبالی داشته باشد. کسی که نه تیمی دارد و نه استانش تیمی دارد نباید حرف فوتبالی بزند.دادکان و مصطفوی اگر حرف هایی می زنند 7-8 هزار مسابقه در سال بازی برگزار کرده اند. اگر کننده ای حرف هایی می زند که ما نمی دانیم کجای فوتبال است این برای ما سخت است.

سازمان لیگ برای باشگاه ها شرط گذاشت

تجهیز استادیوم ها برعهده اداره کل ورزش و جوانان است اما اگر اقدامات لازم برای تجهیز و استانداردسازی استادیوم ها انجام نشود، چاره ای نمی ماند جز اینکه میزبانی در استان دیگری انجام شود. این موضوع همکاری اعضای باشگاه ها و هواداران شان را می طلبد. به همین خاطر حیدر بهاروند، رییس سازمان لیگ در نامه ای به باشگاه های لیگ فزونی گفت:

پیرو مصوبه اخیر شورای امنیت ملی کشور و الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا در سیستم مجوز حرفه ای ضروری است که استادیوم های میزبان مسابقات لیگ برتر کشور به تجهیزات لازم برای کنترل نظم عمومی و تضمین ایمنی و امنیت مجهزشوند.

با توجه به الزام و تاکید شورای امنیت کشور چنان چه برخی از استادیوم هایی که با وجود آغاز کردن عملیات استقرار الزامات خواسته شده نتوانند قبل از آغاز لیگ جدید امکانات مورد نظر را نهایی کنند به ناچار باید تا زمان استقرار امکانات خواسته شده مسابقات مذکور به استادیوم هایی واجد شرایط در سایر شهرها و استان های دیگر منتقل شود.

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با توجه به دستورالعمل صادرشده در صورتی مجاز به برگزاری مسابقه هستند که اکثریت استادیوم های میزبان شرایط خواسته شده ذیل را فراهم آوردند:

1- راه اندازی و استقرار سیستم بلیت الکترونیک به همراه نصب گیت های ورودی و شماره دار شدن صندلی ها

2- تجهیز استادیوم به سیستم اتاق کنترل و دوربین های مدار بسته از مبادی ورودی تا سکوها

3- جدا سازی و تفکیک فضاهای بیرونی تا سکوها و مسیرهای تردد تماشاگران میهمان، میزبان و عوامل اجرایی.

2 - 1000

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 17 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 160

به "نتیجه یک تهدید جدی: لیگ نوزدهم برگزار می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتیجه یک تهدید جدی: لیگ نوزدهم برگزار می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید