موضع گیری نمایندگان مجلس عراق درباره بودجه و بحث انحلال مجلس

به گزارش گفتمان برتر، بحث تصویب بودجه و نیز مباحت مربوط به انحلال مجلس عراق قبل از برگزاری انتخابات از بحث های داغ این روزهای عراق است که همچنان با واکنش به ویژه از سوی نمایندگان مجلس این کشور همراه است.

موضع گیری نمایندگان مجلس عراق درباره بودجه و بحث انحلال مجلس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از بغداد الیوم، در حالی که مجلس عراق قرار است روز شنبه آینده درباره تصویب بودجه جلسه داشته باشد، محمد الخالدی رئیس فراکسیون بیارق الخیر در مجلس عراق گفت: دولت بودجه را بسیار دیر به مجلس ارسال کرد در حالی که باید سپتامبر سال گذشته آنرا ارسال می کرد.

وی اضافه نمود: علاوه بر آن بودجه حساب نشده و پر از اشکال ارسال شده است. 70 درصد از مسائل بودجه مقصرش دولت است. بودجه باید از سوی کارشناسان تهیه گردد.

الخالدی گفت: اوضاع آشفته کنونی به نفع عراق نیست و همه گروه های سیاسی و دولت باید راهکاری برای حل پرونده های حل نشده بودجه بیابند.

این در حالی است که احمد صفار یک عضو فراکسیون حزب دموکرات در مجلس عراق، شکست مذاکرات و ناکامی در دستیابی به توافق درباره قانون بودجه عراق فدرال را تکذیب و اعلام کرد فضا در این باره مثبت و رضایت بخش است و به سمت تصویب قانون بودجه به پیش می رود.

وی در این باره گفت: فراکسیون های شیعه و هیأت مذاکره نماینده اقلیم کردستان روز 19 مارس جاری درباره سهم اقلیم از بودجه به توافق دست یافتند. اما یک روز پس از آن، بعضی از فراکسیون های دیگر به بعضی از عبارات این توافق اعتراض کردند که این موضوع قابل حل است.

دبیر کمیسیون مالی مجلس عراق تأکید کرد: کمیسیون، توافق مذاکور را در لایحه بودجه گنجاند و طرفین با نیت خالص رفتار نموده اند و برای دستیابی به راه چاره نهایی برای تصویب قانون کوشش می نمایند.

احمد صفار اعلام کرد: موضوع سهم استان ها از بودجه، پست های سازمانی و قیمت دلار نیازمند توافق نهایی است و ما بر این باوریم که امور قبل از جلسه رأی گیری درباره بودجه در 27 مارس جاری، قابل حل است.

این نماینده مجلس عراق توضیح داد: تأخیر در تصویب بودجه به زیان شهروندان بوده است و بسیاری از شهروندان کم درآمد و نیازمند منتظر دریافت حقوق مستمری و یاری هایشان از دولت هستند. همچنین افراد بیکار منتظر فرصت های کاری هستند.

احمد صفار تأکید کرد: فضای مذاکرات مثبت و رضایت بخش است و برخلاف شایعات منتشره، مذاکرات شکست نخورده است.

دلیل اصرار گروه های سیاسی بر انحلال مجلس فقط 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات

ائتلاف فتح عراق به دلیل اصرار گروه های سیاسی به معین موعد انحلال مجلس از سوی این گروه ها تنها یک روز قبل از برگزاری انتخابات پرداخت.

حامد الموسوی نماینده فراکسیون مجلس فتح اعلام کرد: انحلال مجلس یکروز قبل از برگزاری انتخابات در نهم اکتبر آینده میان گروه های سیاسی بحث و آنالیز و درباره آن اجماع وجود دارد.

وی اضافه نمود: اینکه 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات موعد انحلال مجلس معین شده به دلیل بی اعتمادی گروه های سیاسی است.

الموسوی گفت: این نگرانی وجود دارد که انحلال مجلس سبب گردد که بیگانگان با ادوات داخلی، مردم را تحریک نمایند و انتخاباتی برگزار نگردد و دولت پیشبرد امور در قدرت بماند و یکه تازی کند.

وی از تحرکات آمریکا برای برهم زدن معادله سیاسی در عراق و در اختیار دریافت تصمیمات در عراق و پیشبرد اوضاع به سوی عدم برگزاری انتخابات پرده برداشت.

این در حالی است که فالح الزیادی نماینده ائتلاف نصر در مجلس عراق گفت: جلسه انحلال مجلس باید با حضور همه مقامات برای ثبت قانونی و تثبیت شروط انحلال باشد.

وی اضافه نمود: پس از اینکه اعضای دادگاه فدرال تعیین شدند جلسه برای انحلال مجلس برگزار خواهد شد. این جلسه با حضور رئیس جمهور، نخست وزیر، قوه قضاییه، دادستان کل و دادگاه فدرال برگزار خواهد شد.

الزیادی تاکید نمود: تصویب انحلال ضامن برگزاری انتخابات در دهم اکتبر آینده خواهد بود.

از سوی دیگر طارق حرب کارشناس حقوقی عراقی اعلام کرد: طبق قانون اساسی تنها طرفی که پس از معین موعد برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی اختیار انحلال مجلس را دارد ریاست جمهوری عراق است و هرگونه دعوت برای انحلال مجلس فاقد وجهه قانونی و حقوقی است.

هشدار درباره سیاسی کاری قانون دادگاه فدرال عراق

سلیم همزه عضو فراکسیون حقوقی مجلس عراق درباره سیاسی کاری در قانون دادگاه فدرال هشدار داد و تاکید نمود که این قانون باید همه طیف های عراقی را در خود داشته باشد.

وی اضافه نمود: سیاسی کاری درباره قانون دادگاه فدرال مسائل زیادی را به همراه خواهد داشت زیرا دادگاه فدرال عالی ترین مرجع در عراق است.

جریان صدر عراق: رسیدن به پست نخست وزیری مانند صعود به قله کوه است

صلاح العبیدی سخنگوی مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق دست یابی به پست نخست وزیری را سخت و مانند رسیدن به قله کوه دانست و گفت: موضع گیری اخیر مقتدی صدر درباره پست نخست وزیری بیانگر این است که ما چشمداشت به این پست داریم و هرکه خواستار رقابت است بفرماید و این بار رقیب قوی در برابرش وجود دارد.

وی اضافه نمود: رسیدن به پست نخست وزیری به مثابه رسیدن به قله کوه است و در راس ماندن بسیار سخت تر از رسیدن به آن است و پایین آمدن از کوه از ماندن در آن سخت تر است زیرا ممکن است سقوط کنی و دچار جراحات شوی. این گامی مهم و بسیار سخت و همراه با چالش های بسیار پیش رو است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1464

به "موضع گیری نمایندگان مجلس عراق درباره بودجه و بحث انحلال مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضع گیری نمایندگان مجلس عراق درباره بودجه و بحث انحلال مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید