مزد بدون زحمت؛ برزخ دو ماهه کارگران روغن نباتی شیراز ، پیگیری مطالبات کارگران از سوی دانشجویان عدالت خواه

به گزارش گفتمان برتر، فرایند نادرست خصوصی سازی و ضعف مدیریت کارخانه روغن نباتی شیراز باعث شد تا دانشجویان عدالتخواه مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز پیگیر مسائل این کارخانه قدیمی شوند.

مزد بدون زحمت؛ برزخ دو ماهه کارگران روغن نباتی شیراز ، پیگیری مطالبات کارگران از سوی دانشجویان عدالت خواه

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، مهدیه حسینی نسب، شیوع ویروس کرونا و تحریم های مالی مسائلی در واردات اقلام مورد احتیاج بعضی صنایع و کارخانه ها به وجود آورد و لطمه ای به کسب و کار ها وارد کرد. اما متاسفانه بعضی از مدیران صنایع از این فرصت سوء استفاده نموده و فراوریات کارخانه خود را کاهش و به این بهانه در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی و تعدادی از نیروهای مشغول به کار را اخراج می نمایند.

بیشتر بخوانید:

  • روغن نباتی شیراز؛ کارخانه ای که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشت / وعده مسئولان برای پرداخت معوقات در هفته آینده
  • کارگران روغن نباتی شیراز در اعتراض به عدم دریافت حقوق خود تجمع کردند
متاسفانه کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز هم از این شرایط بی نصیب نبودند. این کارخانه در سال 1333 با عنوان کارخانه پنبه پاک کنی در حومه شهر شیراز احداث شد. کارخانه روغن نباتی شیراز که یکی از قدیمی ترین واحد های فراوریی کشور در فراوری روغن است، با مسائلی در فراوری روبرو شد. کارخانه ای که سالانه حدود 120 هزار تن انواع روغن را فراوری می کرد، در سال گذشته با توجه به مسائلی که برایش بوجود آمد، تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج کرد. مسائل به وجود آمده در این کارخانه و اعتراض کارگران باعث شد تا دادستان عمومی و انقلاب استان فارس به موضوع ورود کند.

البته فرایند نادرست خصوصی سازی و ضعف مدیریت کارخانه های عظیم مانند کارخانه روغن نباتی شیراز باعث شد تا دانشجویان مطالبه گر و عدالت جواه مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز نیز نسبت به این رویه ساکت نمانند و پیگیر مسائل کارگران این کارخانه قدیمی شوند.

بر همین اساس، مستند شر خصوصی سازی در شیراز از سوی گروه رسانه ای کاشف وابسته به مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز فراوری شد. این مستند درصدد کشف دلیل ناخوشی حال یکی کارخانه های مهم و قدیمی شهر شیراز است. در این مستند نشان داده می گردد اعتراضات کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز تنها معطوف به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه نیست و نوک پیکان اعتراضات به فرایند نادرست خصوصی سازی در این کارخانه، عدم پرداخت سود سهام سهامداران و عملکرد زیان آور مسئولین این کارخانه را نشانه رفته است.

این کارخانه در دهه 60 در زمان جنگ تحمیلی با مدیریت دولت و کوشش کارگران توانست 450 تن روغن در روز فراوری کند و در جمع سود ده ترین کارخانه آن موقع قرار داشت. ولی زمانی که کارخانه بهترین زمان خود را سپری می کرد، در سال 72 به بخش خصوصی واگذار شد.

براساس گفته دانشجویان، خصوصی سازی این کارخانه بدون رعایت قانون صورت گرفت. در این مستند که دانشجویان تهیه کردند، گفته شده که صدا و سیما با پخش گزارشی، امیدی در دل کارگران برای بهتر شدن شرایط کارخانه روشن نموده، ولی در نهایت اتفاقی رخ نداده است. هر چند دادستان عمومی و انقلاب با دعوت از مالک و هیات مدیره کارخانه مسائل این کارخانه را مطرح و خواستار رفع آن شده است.

در این جلسه، میر سلیمی، مدیر عامل کارخانه قول داد تا مسائل کارخانه تا انتها سال 98 رفع گردد و این کارخانه در سال آینده (99) به عنوان فعال ترین کارخانه فراوری روغن کشور باشد، اما با گذشت زمان تعهدات مدیر کارخانه محقق نشد؛ تا جایی که کارگران خرداد 99 دست به اعتراض زدند.

به گفته احمد علی روشن، مسئول کنونی کانون بازنشستگان و سهامداران روغن نباتی شیراز؛ اسفند سال 54 به منظور گسترش واحد های فراوریی و مشارکت کارگران در امر فراوری، قانونی به تصویب هیئت وزیران رسید که برمبنای آن، 49 درصد از سهام کارخانه جات به کارگران واگذار گردد و از سود سالیانه، پول این سهام کسر گردد.

گفته می گردد این کارخانه از اول انقلاب تحت مالکیت بنیاد مستضعفان بوده و در سال 1362 سازمان صنایع ملی این کارخانه را از بنیاد مستضعفان خریداری می نماید؛ البته کارخانه ده سال قبل از واگذاری 10 میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود و در زمان واگذاری به مبلغی خیلی پایین تر خریداری شد.

در این کارخانه قبل از واگذاری حدود 1200 نفر مشغول به کار بودند که پس از خصوصی سازی به 175 نفر کاهش یافت.

موارد غیر قانونی در واگذاری کارخانه روغن نباتی شیراز

طبق نامه وزارت امور مالی و دارایی در 29 خرداد سال 1370 به غیر از 33 درصد از سهام واگذار شده به کارگران و کارمندان واحد های فراوریی، مابقی سهام به قیمت روز بایستی به عموم اشخاص عرضه می شد، یعنی کارگران می توانستند افزایش سرمایه بدهند، اما این اتفاق رخ نداد.

یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز می گوید: در شرایط فعلی، عواملی مانند شیوع کرونا و عدم واردات مواد اولیه باعث شده که فراوری این مجموعه با مسائل متعددی روبرو گردد. حدود دو ماه هیچ فراوریی و فعالیتی در کارخانه نشده؛ ولی حقوق کارگران در این ماه ها پرداخت می گردد. شنیده ها حاکی از این است که ورود دادگستری به مسائل کارخانه باعث شد تا مالک کارخانه حقوق کارگران را سر موعد مقرر واریز کند.

وی ادامه می دهد: بی شک جلسات گسترده جهت رفع کردن مسائل روغن نباتی در سال های گذشته باعث شده که مسئولان هم از شرایط کارخانه روغن نباتی خسته شوند. شنیده ها حاکیست افزایش قیمت زمین کارخانه روغن نباتی شیراز می تواند یکی از دلایلی باشد که کارفرما را از فراوری سرد نموده است. قیمت هر متر زمین کارخانه روغن نباتی به حدود 17 میلیون تومان رسیده است و این در حالیست که کارخانه مساحتی بالغ بر 12 هکتار دارد.

این کارگر با بیان اینکه بدهی کارخانه به سازمان تامین اجتماعی باعث شده تا بیمه کارگران از اوایل مهرماه مجددا قطع گردد، می افزاید: گمان میکنیم مالکان کارخانه با بازنشست کردن سالیانه حدود 10 نفر و عدم جایگزینی نیرو، به دنبال تعطیلی این مجموعه هستند.

اما رئیس کانون شورا های اسلامی کار استان فارس در خصوص وضعت کارخانه روغن نباتی شیراز می گوید: در حال حاضر به دلیل وارد نشدن مواد اولیه و روغن خام، کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز روز ها را بدون فعالیت می گذرانند. کارخانه ها هم شرایط خوب و مناسبی ندارند و این در حالی است که در شهری مانند شیراز، تعداد افراد بیکار به مراتب زیاد است. مسئولان باید برای ایجاد اشتغال تمام کوشش شان را به کار بگیرند تا شاهد تعطیلی دو ماهه فعالیت کارخانه روغن نباتی نباشیم.

او معتقد است به رغم برگزاری جلسات متعدد برای فعالیت و رونق مجموعه روغن نباتی، اما شاهد بی تفاوتی مسئولان روغن نباتی نسبت به فعالیت کارخانه روغن نباتی هستیم.

عضو شورای عالی کار می افزاید: در حال حاضر کارگران کارخانه روغن نباتی دو ماه است که بلا تکلیفند و هر سری که از شرایط این افراد صحبت می کنیم ،مسئولان کارخانه اذعان دارند که کارگران حقوقشان را دریافت می نمایند.

حال همین اندک کارگر به جامانده کارخانه امیدوارند که دوباره چرخ فراوریشان بچرخد و بتوانند همچون سالهای گذشته به قطب فراوری روغن نباتی در کشور تبدیل شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1192

به "مزد بدون زحمت؛ برزخ دو ماهه کارگران روغن نباتی شیراز ، پیگیری مطالبات کارگران از سوی دانشجویان عدالت خواه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزد بدون زحمت؛ برزخ دو ماهه کارگران روغن نباتی شیراز ، پیگیری مطالبات کارگران از سوی دانشجویان عدالت خواه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید