مجلس صورت های اقتصادی شرکت ملی نفت را آنالیز کند ، سهم اقتصادیات از درآمد های بودجه تنها 30 درصد!

به گزارش گفتمان برتر، استاد اقتصاد گفت: مجلس فرآیند های اقتصادی بعضی شرکت های مهم نظیر شرکت ملی نفت و پخش فرآورده های نفتی را مورد آنالیز و نتایج آن را در اختیار مردم قرار دهد.

مجلس صورت های اقتصادی شرکت ملی نفت را آنالیز کند ، سهم اقتصادیات از درآمد های بودجه تنها 30 درصد!

وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در تبادل نظر با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران با اشاره به چالش کسری بودجه در سال 1400 گفت: راه کار منطقی برای جبران کسری بودجه، افزایش سهم درآمد های اقتصادیاتی است. در حال حاضر سهم این درآمد ها نسبت به بودجه عمومی دولت فقط 30 درصد است. این در شرایطی است که در سایر کشور های دنیا تا 90 درصد منابع بودجه را هم شامل می گردد.

وی اضافه کرد: لوایح پایه های جدید اقتصادیاتی نظیر اقتصادیات بر عایدی سرمایه، اقتصادیات بر مجموع درآمد و اقتصادیات بر ثروت توسط دولت به مجلس ارائه شده است که این لوایح باید به سرعت توسط مجلس آنالیز و تصویب گردد تا برای سال آینده بتواند بخشی از کسری بودجه را تأمین کند و به نظر می رسد اکنون فرصت خوبی برای این کار است.

عدم شفافیت در شرکت های دولتی

این کارشناس اقتصادی درباره عملکرد غیر شفاف شرکت های دولتی و اثر آن بر بودجه سنواتی کشور گفت: 70 درصد بودجه کل کشور مربوط به شرکت های دولتی است. تا کنون مجلس اراده ای برای آنالیز بودجه شرکت های دولتی نداشته و همیشه عدم شفافیت در بودجه و صورت های اقتصادی این شرکت ها موج می زند.

شقاقی ادامه داد: اساس کار شرکت های دولتی مبنی بر سود ده بودن آن و پرداخت اقتصادیات به دولت است. عملکرد این شرکت ها باید شفاف باشد چرا که ممکن است بامشکل ساز شدن صورت های اقتصادی، انبوهی از مسائل را بر سر دولت و اقتصاد کشور آوار کند. مجلس عملکرد اقتصادی بعضی شرکت های مهم نظیر شرکت ملی نفت و پخش فرآورده های نفتی را مورد آنالیز قرار دهد.

این اقتصاددان در انتها درباره رابطه اقتصادی دولت با شرکت ملی نفت و پخش فرآورده های نفتی گفت: فرآیند های اقتصادی شرکت های دولتی تا کنون برای مردم شفاف سازی نشده است. مجلس باید به طور ویژه، فرآیند اقتصادی شرکت ملی نفت و پخش فرآورده های نفتی را مورد آنالیز قرار دهد و در این خصوص گزارشی به مردم و کارشناسان ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1360

به "مجلس صورت های اقتصادی شرکت ملی نفت را آنالیز کند ، سهم اقتصادیات از درآمد های بودجه تنها 30 درصد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس صورت های اقتصادی شرکت ملی نفت را آنالیز کند ، سهم اقتصادیات از درآمد های بودجه تنها 30 درصد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید