عموم مردم باید از گزارشات تفریغ بودجه دیوان محاسبات مطلع باشند

به گزارش گفتمان برتر، معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات، گفت: تا زمانی که نظام بودجه ریزی کشور مبتنی بر چانه زنی است مسائل رفع نمی گردد بلکه نظام بودجه کشور باید مبتنی برعملکرد باشد.

عموم مردم باید از گزارشات تفریغ بودجه دیوان محاسبات مطلع باشند

به گزارش خبرنگاران، عصر امروز (سه شنبه) کیومرث داوودی در نشست تخصصی با محوربت موضوع آسیب شناسی نظام بودجه ریزی با بیان اینکه در سنوات اخیر یکی از وظایف دیوان محسابات تفریغ گزارشات بودجه کشور است، اظهار کرد: منابع انسانی باید حفظ و حراست باشد ما نباید در دیوان به دنبال کشف تخلف باشیم. باید شرایطی فراهم کنیم که مدیران بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند. مواردی که در خصوص نظام بودجه ریزی سال 97 گزارش شده بود در بودجه سال 98 مورد توجه قرار گرفته است.

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات، اعلام نمود: یکی از آسیب های بودجه ریزی کشور سهم نفت و اقتصادیات در بودجه کشور است. حجم بالای معافیت های گمرکی، عدم وجود اطلاعات دقیق از دارایی های دستگاه های دولتی، اختصاص بودجه از محل اعتبارات هزینه ای برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها در بخش مصارف، عدم تعین تکلیف 25 هزار پروژه نیمه تمام در کشور از دیگر آسیب های بودجه ریزی محسوب می شوند. یکی از ابرچالش های کشور وضعیت صندوق های بازنشستگی مانند صندوق بازنشستگی کشور است.

وی مطرح نمود: به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد دادیم که چطور می توانند این آسیب ها را برطرف نمایند. با توجه به اینکه صندوق های بازنشستگی مدعی خصوصی بودن هستند اما با توجه به اختصاص آن به عموم مردم عمومی محسوب می شوند، در نتیجه دیوان محاسبات می تواند به آن نظارت کند. در سنوات گذشته بحث رسیدگی به منابع داخلی شهرداری ها را مطرح کردیم. شهرداری قم به دیان عدالت اداری شکایت کردند و این شکایت رد شد که دیوان محسابات اجازه نظارت به هزینه شهرداری ها را دارد. صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی فولاد و ... تحت نظر دولت هستند. بیشتر شهرداری ها سه ماه حقوق معوق دارند زیرا خود را وابسته به دولت می بینند.

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات، اعلام کرد: در زمینه اختصاص اعتبارات برای یاری به اشخاص حقیقی و حقوقی، از آسیب هایی است که باید در سهم بودجه لحاظ گردد. زمانی که یک وزارتخانه پولی را هزینه می نماید باید آن یاری آنالیز گردد و ببیند مبلغ هزینه شده در راستای احتیاج هزسنه شده است یا نه. قانون ما به بسیاری از موضوعات به دقت و ریز پرداخته است اما مدیران به آن زیاد توجه نمی نمایند. حجم بالای بودجه شرکت های دولتی در بودجه کل کشور از دیگر آسیب های بودجه محسوب می گردد دیوان محسابات در خصوص تمامی شرکت ها حسابرس دارد. گزارش تک تک شرکت ها در گزارش تفریغ بودجه ارائه می گردد. گزارشات حسابرسی از عملکرد شرکت ها و محسابات علاوه بر گزارش تفریغ بودجه تهیه می گردد و بسیاری از این گزارشات در گزارش تفریغ بودجه ذکر نمی گردد. عموم مزدم باید از گزارشات تفریغ بودجه آگاه باشند.

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات، توضیح داد: پرداخت یاری به شرکت های دولتی زیان ده در قانون بودجه از دیگر آسیب های بودجه است. در این موارد احتیاجمند شفافیت بودجه هستیم. شرکت مهندسی توسعه گاز ایران صد درصد فاقد ردیف بودجه است و بارها اعلام کردیم باید برای آن ردیف بودجه درنظر گرفته گردد. چندین سال است که همراه با گزارشات تفریغ بودجه پیشنهاد می دهیم که جدول ارزی به همراه جدول ریالی در لایحه بودجه ارائه گردد. تا زمانی که نظام بودجه ریزی کشور چانه زنی است ماجرا همین است. نظام بودجه کشور باید مبتنی برعملکرد باشد که به موجب آن مدیر جوابگوی اقدام اجرا شده و نشده خود باشد. تا این تاریخ با توجه به اینکه نظام حسابداری مان از شکل نقدی تغییر کل داده هنوز نتوانستیم بگوییم دولت چند ریال دارایی یا چند ریال بدهی دارد.

وی در سرانجام، اضافه کرد: ما وزارتخانه داریم که از تعداد ساختمان های زیرمجموعه خود خبر ندارد. برخی وزارتخانه ها از فهرست دارایی های خود بی خبر هستند. تمامی دارایی ها باید در دفاتر اقتصادی ارزیابی و ارزش گذاری شوند. بخشی از گزارشات دیوان محاسبات در لایحه بودجه 98 آمده است.

براساس این گزارش، این نشست تخصصی با حضور و سخنرانی غلامرضا مصباحی مقدم، محمدرضا پورابراهیمی، علی بهادری جهرمی و علی حیدرنوری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 86

به "عموم مردم باید از گزارشات تفریغ بودجه دیوان محاسبات مطلع باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عموم مردم باید از گزارشات تفریغ بودجه دیوان محاسبات مطلع باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید