صدور 38 مجوز آنالیز باستان شناسی به منظور تکمیل نقشه باستان شناسی

به گزارش گفتمان برتر، به گفته رییس پژوهشکده باستان شناسی، صدور 38 مجوز آنالیز های باستان شناسی، بخش قابل توجهی از فعالیت های پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی را در سال 1397 به خود اختصاص داد که تلاشی لازم و ضروری برای تکمیل نقشه باستان شناسی است.

صدور 38 مجوز آنالیز باستان شناسی به منظور تکمیل نقشه باستان شناسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، روح الله شیرازی، امروز سه شنبه 29 بهمن، در مراسم افتتاحیه هفدهمین گردهمایی باستان شناسان ایران با اشاره به اینکه در سال 1397 خورشیدی 230 مجوز فعالیت میدانی اعم از آنالیز، کاوش و برنامه های مستندنگاری صادر شده توضیح داد: این فعالیت ها که در چارچوب وظایف ذاتی پژوهشکده باستان شناسی شکل گرفتهاند، طیف متنوعی از کارها را در بر می گیرد.

او اضافه کرد: جدای از برنامه های متعدد معین عرصه و پیشنهاد حریم که تعداد آنها در سال های 1397 به 54 مورد می رسد، آنالیز های باستان شناسی (38 مجوز آنالیز) بخش قابل توجهی از فعالیت های پژوهشی را به خود اختصاص می دهد که تلاشی لازم و ضروری برای تکمیل نقشه باستان شناسی بوده و در سال 1397 این آنالیز ها در بخش جنوبی کشور متمرکز بوده است.

شیرازی با اشاره به آنالیز هایی که با موضوع دوره پارینه سنگی در دشت ایذه اجرا شده، اظهار کرد: آنالیز غارها و پناهگاه های صخره ای در این دشت که در شمال شرق خوزستان واقع شده منجر به شناسایی 69 محوطه پارینه سنگی جدید، فراپارینه سنگی و نوسنگی شد.

به گفته این باستان شناس، اهمیت این یافته ها در فراهم آوردن پاسخ های مستند برای پرسش هایی است که در زمینه ماهیتِ فرهنگیِ گروه های شکارورز گردآورنده در واپسین هزاره های دوره پلیستوسین در سرحدات زاگرس مرکزی و جنوبی وجود دارد.

او گفت: کاری که این آنالیز میدانی امکان انجام آن مهیا کرد، مطالعه الگوهای پراکنش غارها و پناهگاه ها و نیز مطالعات دیرین اقلیم در بسترهای تالابی دشت ایذه است.

او در ادامه به دومین برنامه میدانی آنالیز باستان شناسی در صفحات جنوبی استان فارس در لارستان اشاره نمود که در طی این برنامه میدانی 301 اثر فرهنگی-تاریخی شناسایی شد.

شیرازی با بیان اینکه ثبت 22 محوطه از دوران پارینه سنگی، گواهی بر اهمیت این دوره و حضور انسان از حدود 80 هزار سال قبل در این منطقه دارد، توضیح داد: از دوره های مختلف، بویژه دوران تاریخی، استقرارها و آثار متعددی یافت شده که از آن جمله می توان به 88 قلعه از دوران ساسانی در این ناحیه از سرزمین فارس اشاره نمود.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی گفت: این نتایج به خوبی نشان می دهد که این بخش از سرزمین ایران، همچون دیگر بخش های فلات ایران، نقش مهمی در فرایند تکامل فرهنگی ایفا نموده است.

او در ادامه به صدور 35 مجوز برنامه های نجات بخشی و کاوش اضطراری در سال 1397 اشاره نمود که بیشتر این فعالیت ها در منطقه شمال غرب و غرب کشور متمرکز بوده و گفت: در این راستا مطالعات میراث فرهنگی در محدوده سد کانی سیب، در حاشیه رودخانه زاب کوچک، از سال 1395 در استان آذربایجان غربی و در شهرستان پیرانشهر در جنوب دریاچه ارومیه شروع شده بود.

او گفت: در نتیجه آنالیز های باستان شناسی در این حوضه، بیش از 30 محوطه باستان شناختی از ادوار مختلف شناسایی شده است.

شیرازی اضافه کرد: برنامه ریزی برای انجام مطالعات اضطراری و نجات بخشی در سال 1397، با اعزام 9 گروه کاوش شروع شد که نتایج قابل توجهی در زمینه باستان شناسی در ادوار مختلف بویژه دوره مفرغ، عصر آهن و نیز دوره ساسانی بدست آمد که بی تردید این داده ها در شناخت زوایای تاریک باستان شناسی شمال غرب کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی توضیح داد: 49 برنامه کاوش باستان شناسی در سال 1397به مرحله اجرا در آمده که بیش از 33 مورد از آن ها از اعتبارات استانی تامین اعتبار شده اند و متاسفانه پژوهشکده باستان شناسی نتوانست تمامی برنامه های پرسش محوری که هر ساله اجرا می نماید را به انتها رساند و تنها پنج برنامه میدانی از این نوع تحقق یافته است.

او با بیان اینکه از جمله این برنامه های محدود انجام سومین فصل کاوش های باستان شناسی در محوطه چگاسفلی در دشت زهره است، گفت: یافته های سومین فصل کاوش در چگاسفلی مجموعه ای از بقایای معماری و دیگر فیچرهای باستانی را آشکار ساخته که بدون هیچ گونه ابهامی نشان از ساختارها و مناسک آئینی در اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد در فلات ایران دارد.

این باستان شناس با اشاره به این که داده هایی که در فصل گذشته کاوش از تل چگاسفلی به دست آمده، بعضی از این مناسک و آیین ها را برای پژوهندگان تاریخ مذاهب اولیه روشن ساخته، اضافه کرد: اطلاعات مربوط به اقتصاد معیشتی مردمان چگاسفلی که از مطالعات باستان جانورشناسی استخراج شده دیدگاه ما را درباره شرایط زندگانی در هزاره پنجم پیش از میلاد در جنوب غرب ایران افزایش بیشتری داده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 713

به "صدور 38 مجوز آنالیز باستان شناسی به منظور تکمیل نقشه باستان شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور 38 مجوز آنالیز باستان شناسی به منظور تکمیل نقشه باستان شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید