سیاست های غلط آمایش سرزمینی بسیاری از درآمدها را هدر داد

به گزارش گفتمان برتر، استاندار مرکزی گفت: برنامه های غلط آمایش سرزمینی و عدم پیش بینی نوسانات جمعیتی طی سه دهه گذشته، بارها باعث استفاده نامناسب از بودجه عمرانی کشور شد.

سیاست های غلط آمایش سرزمینی بسیاری از درآمدها را هدر داد

به گزارش خبرنگاران، نشست پایانی بزرگداشت هفته سالمند در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار گردید.

سید علی آقازاده، استاندارمرکزی، در این رویداد گفت: جامعه ایران به سمت پیری در حرکت است و این پدیده در دهه دوم 1400 به اوج خود می رسد. باید تمهیداتی اندیشیده گردد تا سالمندان ضمن برخورداری از امکانات رفاهی، بهداشتی و پزشکی بتوانند در جامعه نقش آفرین باشند.

آقازاده ادامه داد: هم شهرداری و هم مردم باید در راستای مناسب سازی فضای شهری برای سالمندان کوشش نمایند. فقط شهرداری مسئول این کار نیست. مردم نیز باید فضای کسب و کار خود و همچنین محل زندگی خود را برای استفاده سالمندان مناسب سازی نمایند.

وی اظهار کرد: در دهه 60 شمسی نرخ رشد موالید بیش از سه و نیم درصد بود و هم اکنون این مهم به کمتر از یک درصد رسیده که این پدیده در برنامه ریزی های کلان کشور مشکل آفرین است. در دو دهه گذشته عدم پیش بینی نوسات جمعیت باعث ایجاد مسائل فراوان و در مواردی هدر رفتن منابع شدند.

استاندار مرکزی با انتقاد از سیاست های کلان آمایش سرزمینی در چنددهه گذشته بیان نمود: در ابتدای انقلاب و دهه 60 میزان زیادی از بودجه عمرانی کشور را به روستاها سراریز کردیم، ولی اکنون از 55 هزار روستای ابتدای انقلاب بیش از 20 هزار روستا خالی از جمعیت شده اند. یعنی عدم پیش بینی مهاجرت روستاییان به شهر و سیاست های غلط آمایش سرزمینی باعث پرت شدن میزان زیادی از درآمدهای کشور شد.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ موالید در دهه شصت باعث شد تا در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد تعداد دانش آموزان آنقدر زیاد گردد که مدارس سه شیفت کار نمایند. این ناشی از عدم پیش بینی درست رشد جمعیت بود.

آقازاده گفت: نرخ موالید در ایران با توسعه شهرنشینی کاهش یافت. چون در شهرها طبیعتا خانواده ها کوچکتر هستند. مسئله مهم این است که با اتخاذ برنامه های آمایش سرزمینی مناسب و پیش بینی صحیح نوسانات جمعیتی بتوانیم هرشرایطی را مدیریت کنیم.

دکتر زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: 55 هزار نفر از جمعیت استان در سن سالمندی قرار دارند که از این تعداد 34 درصد در روستا و بقیه در شهرها زندگی می نمایند.

امینی ادامه داد: چهار هزار و 500 سالمند زیر پوشش خدمات اداره کل بهزیستی استان مرکزی قرار دارند که از این تعداد 800 سالمند از خدمات مستمر استفاده می نمایند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی همچنین خبر از ساخت درمانگاه ویژه سالمندان در اراک داد و گفت: گام های ابتدایی ساخت این درمانگاه برداشته شده است. امید می رود با همکاری دستگاه های مختلف در آینده نزدیک شاهد افتتاح این درمانگاه باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 382

به "سیاست های غلط آمایش سرزمینی بسیاری از درآمدها را هدر داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست های غلط آمایش سرزمینی بسیاری از درآمدها را هدر داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید