دولت الکترونیک در پروژه کارت سوخت ناکام ماند

به گزارش خبرنگاران، پروژه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی که از آذرماه سال گذشته به عنوان یکی از دستاوردهای دولت الکترونیک مطرح شد، قرار بود با استفاده از ظرفیت زیرساختهای ارتباطی کشور و با هماهنگی بین دستگاهی، بالغ بر 330 میلیارد تومان صرفه جویی به همراه داشته باشد.

دولت الکترونیک در پروژه کارت سوخت ناکام ماند

در آن موقع محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه دولت الکترونیک باعث صرفه جویی در پرداخت هزینه کارت سوخت برای مردم می گردد، گفت : در طرح تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت، صف های طولانی انتظار از بین خواهند رفت و نیز به جای یک هفته زمان مورداحتیاج برای ارسال کارت سوخت به منازل به وسیله پست، تنها ساعتی پس از ورود اطلاعات به سامانه، کارت بانکی هر فرد به کارت سوخت تبدیل خواهد شد.

پس از این اعلام، راهکارهای تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت، به وسیله اپلیکیشن دولت همراه به مردم آموزش داده شد تا دیگر به کارت سوخت جدید احتیاج نباشد. حتی اردیبهشت ماه سال جاری نیز به نظر می رسید دولت همچنان بر اجرای این پروژه اصرار دارد و اینطور اعلام شد که اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت نام کارت سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبت نام و کارت بانکی به سامانه معرفی نموده اند، احتیاجی به دریافت کارت سوخت ندارند و کارت بانکی جایگزین کارت سوخت خواهد شد.

اما با گذشت 6 ماه از تصمیم دولت برای اجرای یکی از دستاوردهای مهم دولت الکترونیکی در کشور، تصمیم بر این شد که طرح اتصال کارت بانکی به کارت سوخت لغو گردد و کارت سوخت افرادی که در سامانه دولت همراه ثبت نام نموده بودند براساس اطلاعات و مستندات سند خودرو، برایشان صادر و ارسال گردد. از سوی دیگر افرادی که به هر عنوانی کارت سوخت دریافت ننموده اند نیز به پلیس +10 مراجعه نمایند.

حال به دلیل این تصمیم غیر منتظره و پس از اجباری شدن استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ 20 مردادماه سال جاری، بسیاری از افراد به دلیل نداشتن کارت سوخت دچار سردرگمی شده و به دنبال دریافت کارت سوخت از راههای اعلام شده هستند.

به همین دلیل به نظر می رسد که طرح اتصال کارت بانکی به شبکه سوخت که به عنوان یک پروژه پیروز در دولت الکترونیک از آن یاد می شد، شکست خورده است و افرادی که آن موقع به وسیله اپلیکیشن دولت همراه و سایر روش ها نسبت به اتصال کارت بانکی خود اقدام نموده بودند، اقدامی بی فایده انجام داده اند و دلایل آن نیز معین نیست. البته این شائبه نیز مطرح شد که اشکالات فنی دلیل لغو این پروژه بوده است.

رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور که در آن موقع در سازمان فناوری اطلاعات ایران متولی این پروژه بود در مصاحبه با خبرنگاران، با بیان اینکه زیرساختهای فنی پروژه تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت تست شده و مشکل اجرایی نداشت، گفت: دلیل عدم اجرای این طرح، تغییر سیاست مسئولان امر بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح اتصال کارت بانکی به کارت سوخت به عنوان یکی از پروژه های مهم دولت الکترونیک اجرایی نشد، گفت: وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات ایران، در زمینه تامین زیرساختها در این پروژه همکاری داشته اند و اینکه چرا این شیوه لغو شده، باید از سوی وزارت نفت اعلام گردد.

باقری اصل با بیان اینکه به نظر می رسد شیوه و سیاستهای اجرایی این پروژه تغییر نموده است، گفت: وزارت نفت در این پروژه سیاست اجرایی بازگشت به کارت سوخت را به جای شیوه مبتنی بر کارت بانکی در نظر گرفته و ترجیح داده که کارت سوخت برای همه مالکان خودرو صادر گردد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور اضافه نمود: از نظر ما اجرای پروژه تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت، یک پروژه بسیار خوب به دلیل همکاریهای انجام شده میان بانک مرکزی، ناجا، وزارت ارتباطات و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بود که مردم با چند کلیک می توانستند کارت بانکی خود را به کارت سوخت تبدیل نمایند.

وی اضافه نمود: امکان فنی صدور این کارتها برای وزارت ارتباطات وجود داشت و ما معتقد بودیم که این شیوه، بهترین روش پیاده سازی این طرح بود. اما اینکه چرا این شیوه تغییر یافت ارتباطی با مجموعه وزارت ارتباطات ندارد و وزارت نفت باید در این مورد شرح دهد.

باقری اصل تاکید نمود: زیرساختهای فنی این پروژه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تست شده بود و مشکل اجرایی از این نظر وجود نداشت.

به گزارش خبرنگاران، باقری اصل در توئیتی نیز، برنده روبروه کارت هوشمند سوخت با پروژه هر کارت بانکی، یک کارت سوخت را نظام اداری غیر شفاف، ناکارآمد و فرآیند غیرقابل نظارت و تک بانکی دانست و گفت: بازنده، مردم در صف و اعتماد مردم؛ البته آن هایی که امیدشان را برای تغییر زود از دست می دهند.

با این وجود در صورتی که پروژه هر کارت بانکی، یک کارت سوخت می توانست قدم اولیه اجرایی شدن دولت الکترونیک به معنای واقعی در کشور باشد، هم اکنون و به دلیل تغییر سیاستها، این پروژه لغو شده و علاوه بر آنکه این اشتباه، هزینه صدور کارت سوخت را بار دیگر به دولت تحمیل کرد، مالکان خودرو نیز بازهم دچار سردرگمی در فرآیندهای اداری شده و مجبورند بازهم بخشی از وقت خود را برای دریافت کارت سوخت بگذرانند. چرا که بسیاری از مردم با مسائل عدیده ای در دریافت کارت سوخت خود همچون تغییر آدرس، بروز اشتباه در نحوه تحویل کارت سوخت به وسیله پست و نیز ارسال اشتباه کارت سوخت روبرو شده اند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دولت الکترونیک در پروژه کارت سوخت ناکام ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت الکترونیک در پروژه کارت سوخت ناکام ماند"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید