خبرنگاران سطح زیر کشت گردو در مرند 900 هکتار است

به گزارش گفتمان برتر، تبریز- خبرنگاران - مدیر جهاد کشاورزی مرند از وجود 900 هکتار سطح زیر کشت گردو در این شهرستان اطلاع داد و گفت: باغداران گردو مبارزه با آفت کرم خراط ها را که موجب خشک شدن ساقه درخت می گردد، جدی بگیرند.

خبرنگاران سطح زیر کشت گردو در مرند 900 هکتار است

منوچهر رحمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: تغییر شرایط آب و هوایی، بروز خشک سالی در منطقه، کاهش آب های زیرزمینی و کاهش دشمنان طبیعی از قبیل دارکوب و مورچه ها و سن های شکاری باغی، موجب طغیان آفت کرم خراط در این منطقه و خشک شدن ساقه درختان گردو شده است.

وی اضافه نمود: عدم جمع آوری دقیق و کامل چوب های آلوده، عدم آبیاری غیر اصولی، طولانی شدن امر امحا چوب ها و تغذیه نامناسب درختان از دیگر عوامل وجود کرم خراط در درختان گردو است که خسارات زیادی به باغات وارد می نماید.

مدیر جهاد کشاورزی مرند با بیان اینکه سطح زیر کشت گردو در این شهرستان 900 هکتار است، گفت: سال جاری با توجه به افزایش بارش ها، وضعیت باردهی در تمامی مناطق گردو خیز شهرستان مناسب است.

وی تاکید نمود: لازم است کشاورزان جهت جلوگیری از ایجاد کرم خراط در باغات گردو اقداماتی از قبیل آبیاری صحیح، تغذیه مناسب درختان، هرس شاخه های دارای آلودگی زیاد و آتش زدن آنها برای نابودی لاروهای درون چوب و عدم نگهداری آنها در کنار باغ به عنوان قیم، پوشاندن دالان های فعال لاروی با خمیرهای سمی، استفاده از سمومی مثل اتریمیفوس متیل و یا کلرپیریفوس و استفاده از خمیر سمی، استفاده از سیم های مفتولی در داخل دالان و کشتن لاروهای در دسترس که بیشتر بر روی تنه درختان گردو و یا سیب دیده می شوند، انجام دهند.

به گزارش خبرنگاران، کرم خراط یا پروانه چوبخوار فری از جمله آفاتی است که به دلایل مختلف، جمعیت آن به شدت افزایش یافته و به صورت طغیانی در حال خسارت زدن است. این حشره چوبخوار که خسارت خود را در مرحله لاروی و با تغذیه از چوب درختان، به میزبان وارد می نماید، باعث پوک شدن شاخه ها شده و در نتیجه موجب شکسته شدن شاخه ها می شود.

مناسب ترین میزبان ها از بین درختان مثمر در ایران، سیب، گلابی، بِه، آلو و گردو می باشند. درخت سیب نسبت به این آفت بسیار حساس است و خیلی سریع از بین می رود. درخت گردو نسبت به سایر میزبان ها، در برابر این آفت مقاوم تر است، ولی تراکم بالای جمعیت کرم خراط، خسارت زیادی به این درخت وارد می نماید.

درختان گردو میزبان مناسبی بعد از سیب برای کرم خراط هستند این آفت، زمستان را به صورت لارو، در داخل تنه و شاخه های اصلی درختان سپری می نماید. تغذیه لاروها از چوب تنه و شاخه ها بوده و در اثر تغذیه، فضولات قهوه ای و نارنجی رنگ از خود به جای می گذارند. وجود فضولات بر پای درخت و خاک اره و شیره گیاهی که از سرشاخه و تنه درختان بیرون زده اند، از مشخصه های وجود این آفت است.

6132/ 9916/ 518

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 152

به "خبرنگاران سطح زیر کشت گردو در مرند 900 هکتار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سطح زیر کشت گردو در مرند 900 هکتار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید