افشای عامل اصلی آتش سوزی در ایستگاه قطار جده

به گزارش گفتمان برتر، ایستگاه قطار جده بعد از 10 سال کوشش و هزینه 7.3 میلیارد دلاری برای احداث، تنها یک سال بود که وارد مدار شده بود، اما با آتش سوزی اخیر فعالیت های آن کاملا متوقف شد.

افشای عامل اصلی آتش سوزی در ایستگاه قطار جده

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری الخلیج آنلاین، با وجود ادعاهای مطرح شده در عربستان در مورد مبارزه با فساد که از حدود دو سال پیش باعث بازداشت صدها نفر از شاهزادگان سعودی شده بود، اما بسیاری از گزارش ها و شاخص ها نشان از آن دارد که عربستان همچنان در باتلاق فساد و سوء مدیریت و به هدر دادن اموال عمومی غرق شده است.

این گزارش ها تاکید دارد که فساد مالی یکی از مهمترین عوامل افت شاخص های مالی و از دست دادن میلیاردها دلار از ثروت این کشور طی سال های گذشته به شمار می رود.

یکی از ابعاد این فساد را می توان در آتش سوزی گسترده ای دانست که یکشنبه گذشته در ایستگاه قطار الحرمین در شهر جده واقع در غرب عربستان صورت گرفته است. این ایستگاه تنها یک سال پیش وارد خط شده است و فعالیت برای راه اندازی آن 10 سال کامل طول کشید و هزینه ای بالغ بر 7.3 میلیارد دلار به عربستان تحمیل نموده است، با این وجود بروز این آتش سوزی باعث توقف این خط آهن شده است.

خالد الفیصل امیر منطقه مکه گفت که درخصوص این آتش سوزی کمیته های تحقیق متعددی تشکیل خواهد شد. این کمیته ها شامل کمیته های وزارت کشور و امارت مکه است و قرار است نتایج این تحقیقات به اطلاع سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور برسد.

کاربران سعودی اما خواهان تحقیقات جدی و واقعی در عوامل آتش سوزی هستند و معتقدند که شرکت هایی که این ایستگاه را راه اندازی نموده اند، باید به اتهام فساد محاکمه شوند. محمد صادق یکی از این شهروندان است که با اذعان به فساد گسترده در پروژه قطار الحرمین در جده می گوید که اقدامات زیادی از سوی مسئولان و شرکت های ناظر بر این پروژه انجام شد و سیستم اتوماتیک اطفاء حریق و سیستم های امنیتی در آن لحاظ نشده است.

وی مبالغ به سرقت رفته در این پروژه را بالغ بر دو میلیارد ریال سعودی (530 میلیون دلار) اعلام نموده و می افزاید که در سال 2018 شکایتی را به دادستانی عربستان در این خصوص ارجاع داده، اما این شکایت با بی توجهی روبرو شده است.

احداث قطار سریع السیر الحرمین در جده از سال 2009 کلید خورد و قرار بود در سال 2012 افتتاح گردد، اما راه اندازی آن چندین بار به تعویق افتاد و در نهایت اولین سفر خود را در اکتبر سال 2018 از مدینه به جده انجام داد. هزینه احداث این خط آهن 7.3 میلیارد دلار اعلام شد که دو شهر مکه و مدینه را به جده متصل می نماید.

این آتش سوی اولین حادثه ای نبود که عمق سستی و فساد در داخل خاندان حاکم در عربستان را نشان داد. دو سال پیش نیز بروز سیل در جده باعث فلج شدن زندگی در این شهر شده بود.

بر اساس گزارش بانک جهانی مجموع هزینه های عربستان در 10 سال اخیر 1.57 تریلیون دلار است که بیشتر آنها صرف هزینه های زیر ساختی شده است، اما این هزینه ها کارآیی بالایی برای عربستان نداشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 355

به "افشای عامل اصلی آتش سوزی در ایستگاه قطار جده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای عامل اصلی آتش سوزی در ایستگاه قطار جده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید