رتبه جالب ایران در دسترسی به آب آشامیدنی در دنیا

به گزارش گفتمان برتر، دولت سیزدهم کار خود را با انباشتی از مسائل و تنش های آبی شروع کرد؛ اما تدوین چند برنامه مهم و اساسی پس از 2 سال دستاورد روشنی را در بخش آب کشور رقم زد.

رتبه جالب ایران در دسترسی به آب آشامیدنی در دنیا

به گزارش خبرنگاران، وجود تنش آبی در بسیاری از منطقه ها و روستاهای کشور موجب شد تا دولت سیزدهم در کنار طرح های موثر برای برطرف این بحران، دست به دامان طرح های بزرگ آینده دار و بلندمدت برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی در بسیاری از منطقه ها کشور گردد. بنابر تازهترین گزارش بانک دنیای که بر اساس شاخص های توسعه دنیای تعریف شده است، ایران در حوزه دسترسی به آب شرب در بخش شهری و روستایی در دنیا و میان کشورهای منطقه درمیان صدرنشینان جدول قرار داد؛ به طوری که درصد دسترسی به آب شرب شهری و روستایی در ایران به ترتیب برابر با 99.83 و 82 درصد بوده این در حالی است که این شاخص ها به همین ترتیب در دنیا اعداد 85.7 و 59.6 درصد و در میان کشورهای خاورمیانه 83.2 و 69.5 درصد را به خود اختصاص داده است.

بومی سازی و فراوری 80 درصد تجهیزات آبی

بومی سازی و فراوری 80 درصد تجهیزات مورد احتیاج تصفیه خانه های آب، بومی سازی و فراوری 65 درصد تجهیزات مورد احتیاج تصفیه خانه های فاضلاب، بومی سازی و فراوری 90 درصد تجهیزات مورد احتیاج شبکه های آب و فاضلاب، آبرسانی حدود 100 درصدی جمعیت شهری (بالاتر از میانگین دنیای) از دیگر شاخصه های صنعت آب کشور محسوب می شوند.

آبرسانی به 10 هزار روستا

از سوی دیگر آبرسانی به 10 هزار روستا با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون و 750 هزار نفر، اجرای 101 طرح فاضلاب در قالب احداث 69 تصفیه خانه فاضلاب شهری با ظرفیت 1.7 میلیون مترمکعب در روز، 88 طرح آبرسانی با ایجاد 32 تصفیه خانه آب با ظرفیت 2.65 میلیون مترمکعب در روز و 376 پروژه مدیریت تنش آبی با اهدافی چون بازسازی و ارتقای تاسیسات آب به طول 14 هزار کیلومتر، کاهش هدررفت آب شهری به مقدار 5 درصد و افزایش توان ذخیره سازی آب به ظرفیت 1.5 میلیون مترمکعب مورد توجه این دولت بود.

بهره برداری از 6 سامانه نمک زدایی

بهره برداری از 12 واحد تصفیه خانه آب و طرح آبرسانی، بهره برداری از 6 سامانه نمک زدایی به ظرفیت 54 هزار متر مکعب در روز، بهره برداری از 24 واحد تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت 663 هزار متر مکعب در روز، تجهیز 21 و847 حلقه چاه کشاورزی به کنتورهای هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه های 39 هزا رو 729 حلقه چاه کشاورزی، بازچرخانی پساب به مقدار324 میلیون مترمکعب در سال برای استفاده در مصارف صنعتی یا سایر متقاضیان، ذخیره سازی مناسب آب در مخازن سدهای نیروگاه های برق آبی علی رغم کاهش ورودی سدها و تدوین نقشه راه پیاده سازی مدیریت حوضه های آبریز و ساختار عملیاتی کردن آن در دولت سیزدهم تا کنون اجرایی شده است.

عملیات آبرسانی به شهرکرد و پایدارسازی شرایط تامین آب سالم و بهداشتی به مقدار 820 لیتر بر ثانیه در کمترین زمان ممکن، انجام طرح های اضطراری تامین آب پایدار، افزایش تاب آوری و ارتقای کمی و کیفی آب شامل حفر و تجهیز چاه، احداث ایستگاه پمپاژ و مخازن، احداث تصفیه خانه و پروژه های ارتقای کیفی و اجرای خطوط انتقال و بهره­برداری از طرح جامع آبرسانی غدیر با هدف تامین آب 26 شهر و 1000 روستای استان خوزستان و انتقال 10 هزار لیتر در ثانیه آب شرب با کیفیت و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب و بازچرخانی پساب شهر بیرجند با ظرفیت 21 هزار و 500 مترمکعب در شبانه روز از دیگر اقداماتی است که در کارنامه عملکردی وزارت نیرو در دولت سیزدهم به ثبت رسیده است.

بهره برداری از فاز اول انتقال آب از سد آزاد به سنندج با ظرفیت 1200 لیتر بر ثانیه (پیشرفت 90 درصد پروژه در مدت یکسال در مقایسه با پیشرفت 10 درصدی ده سال قبل از آن)، بهره برداری از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه شامل 36 کیلومتر تونل و 11 کیلومتر کانال انتقال برای انتقال سالانه 300 میلیون مترمکعب آب مازاد به دریاچه ارومیه به ­عنوان بزرگترین طرح زیست­ محیطی غرب آسیا، و شروع فاز عملیاتی زنده سازی دریاچه ارومیه به ­عنوان یکی از مطالبات مردم، بهره ­برداری از خط پشتیبان آب شرب به مردم یزد از خلیج فارس طی مدت سه ماه در راستای توسعه زیرساخت آبرسانی و به­ منظور ارتقای تاب­ آوری، تکمیل و بهره برداری از طرح آبرسانی سیراف به جم در استان بوشهر شامل 42 کیلومتر خط انتقال و پنج ایستگاه پمپاژ پس از 14 سال انتظار، بهره برداری از سه پروژه آب شیرین کن در بوشهر با ظرفیت مجموعا 41 هزار و 500 مترمکعب برای تأمین آب 250 هزار نفر، آبگیری سدهای عمارت، چمشیر، باغان با حجم مخزن مجموعا 2.515 میلیارد مترمکعب و آبگیری سدکهیر با حجم مخزن 343 میلیون مترمکعب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان پس از 6 سال وقفه را می توان از دیگر اقدامات وزارت نیرو طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم برشمرد.

استارت انتقال آب خلیج فارس

در حوزه طرح های انتقال آب از دریا نیز اتفاقاتی رقم خورد، فاز نخست نخستین خط لوله انتقال آب در سال 1399 اجرا شد و قرار است سایر طرح های انتقال آب نیز به تدریج اجرا شده و بخش مهمی از آب مورد احتیاج استان های کم آب شرقی و مرکزی کشور به وسیله دریای عمان و خلیج فارس تامین گردد. طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس قرار است در گام نهایی، منابع آبی تازه هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تامین کند.

برای اجرای این طرح ها حدود 3700 کیلومتر لوله گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به هفت استان معین شده، منتقل می نماید. هم اینک، طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در مجلس مصوب و مقرر شده است عملیات اجرایی این طرح بزرگ در بخش دریا و آبگیرها با سرعت به سرانجام برسد که پیشرفت این پروژه هم اکنون هشت درصد است.

بر این مبنا، خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی نیز اواخر سال قبل شروع شد، این درحالی است که خط اول انتقال آب از سال 1388 تعریف و در سال 1389 مصوب و عملیات اجرایی آن شروع شد. بر اساس پیش بینی ها، خط دوم انتقال آب خلیج فارس تا چهار سال آینده در مدار فعالیت قرار می گیرد. از سوی دیگر، خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی با موضوع استان اصفهان در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

بر اساس به روزترین اطلاعات این پروژه، عملیات اجرایی این خط از غرب بندرعباس شروع شده و آب شیرین کن ها در این ناحیه احداث می شوند. طبق برنامه ریزی های اجرا شده طی چهار سال آینده مقدار فراوری آب به وسیله آب شیرین کن های کشور در جوار دریا شش برابر خواهد شد.

عملکرد دولت سیزدهم در حوزه آب تا کنون درخشان بوده و نشان می ده که وزارت نیرو توجه ویژه خود را به ظرفیت های این بخش نه تنها از دست نداده بلکه در پی تقویت آن نیز است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 مرداد 1402 بروزرسانی: 12 مرداد 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2194

به "رتبه جالب ایران در دسترسی به آب آشامیدنی در دنیا" امتیاز دهید

2 کاربر به "رتبه جالب ایران در دسترسی به آب آشامیدنی در دنیا" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه جالب ایران در دسترسی به آب آشامیدنی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید